Usein kysyttyä

REKISTERÖITYMINEN
Huutokaupat.fi-palveluun voi rekisteröityä yritys tai yksityinen käyttäjä. Voidakseen tehdä palvelussa sitovia ostotarjouksia tarvitsee käyttäjän tunnistautua henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
Jos yrityksesi on kiinnostunut ilmoittamaan Huutokaupat.fi-palvelussa, ota yhteyttä myyntiin.

Miksi tunnus pitää vahvistaa pankkitunnuksilla?
Tupas-tunnistautumisella voidaan varmistaa rekisteröityneen käyttäjän henkilöllisyys. Palvelussa on tällä hetkellä käytössä seuraavien pankkien tunnistautuminen: Nordea, OP, Säästöpankki, S-Pankki, Aktia, POP Pankki, Lähitapiola, Danske Bank. Jos oma pankkisi ei löydy tästä listalta, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@huutokaupat.fi

Vaatiiko Huutokaupat.fi rekisteröitymisen?
Huutokaupat.fi-palvelussa voi selailla sisältöä ilman kirjautumista, mutta jos haluat tehdä ostotarjouksen, tarvitsee sinun rekisteröityä palveluun ja tehdä Tupas-tunnistautuminen.

Miten rekisteröidyn käyttäjäksi?
Voit rekisteröityä palvelun käyttäjäksi täältä. Täytä tähdellä merkityt pakolliset kentät ja lue sekä hyväksy käyttöehdot. Tämän jälkeen saat sähköpostiisi viestin, joka sisältää linkin palvelun aktivoimiseksi.
Muiden Nettix-palveluiden (Nettiauto, Nettivene, Nettimoto, Nettimökki, Nettivaraosa, Nettikaravaani, Nettikone, Nettimarkkina, Nettivuokraus) tunnukset eivät toimi Huutokaupat.fi-palvelussa.

En saanut rekisteröitymiseen tarvittavaa aktivointisähköpostia
Jos et heti rekisteröitymisen jälkeen saanut aktivointisähköpostia, odota hetki. Jos sähköpostia ei kuitenkaan tule, tarkista sähköposteistasi myös muut kansiot. Mikäli viesti ei löydy sieltäkään, ole yhteydessä asiakaspalveluun asiakaspalvelu@huutokaupat.fi

Rekisteröityessäni järjestelmä ilmoittaa sähköpostiosoitteen olevan jo käytössä. Mitä tämä tarkoittaa?
Sähköpostiosoitteellasi on jo rekisteröidytty Huutokauppojen käyttäjäksi ja sinulla on jo tunnus palveluun.

Mikä on käyttäjätunnukseni?
Käyttäjätunnuksena toimii Huutokaupat.fi-palveluun rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittamasi sähköpostiosoite.

Olen unohtanut salasanani
Voit pyytää uutta salasanaa sivuiltamme Pyydä uusi salasana- palvelun kautta. Kirjoita sähköpostikenttään rekisteröitymisen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite, niin saat sähköpostitse ohjeet salasanan vaihtamiseen.

Miten voin muokata omia tietojani?
Voit muokata omia tietojasi Omat tiedot -kohdassa. Muokataksesi omia tietojasi, tulee sinun olla kirjautuneena palveluun.  

Miten lopetan oman rekisteröintini?
Jos et halua enää käyttää Huutokaupat.fi-palvelua, voit lopettaa oman rekisteröintisi lähettämällä viestin asiakaspalveluun asiakaspalvelu@huutokaupat.fi 


ILMOITUKSEN JÄTTÄMINEN
Yritykset voivat rekisteröityä ilmoittajiksi. Jos yrityksesi on kiinnostunut ilmoittamaan Huutokaupat.fi-palvelussa, ota yhteyttä myyntiin.

Kuinka jätän myynti-ilmoituksen?
Kun olet rekisteröitynyt palveluun saamillasi myyjätunnuksilla, voit jättää ilmoituksen. Ilmoituksen jättäminen toimii kirjautumisen jälkeen sivuston oikeasta yläkulmasta Jätä ilmoitus -linkin kautta.

Miten tuon Nettix-palvelussa julkaistun ilmoitukseni Huutokauppoihin?
Voit tuoda NettiX-palvelussa tekemäsi ilmoituksen Huutokauppoihin kirjautumalla käyttäjätunnuksellasi, jos ylläpito on liittänyt käyttäjätilisi yhteyteen Nettix Id -numerosi. Ole yhteydessä asiakaspalveluun, mikäli haluat Nettix Id:n kiinnitettäväksi käyttäjätiliisi.

Ilmoitukseni on hävinnyt myytävien ilmoitusten joukosta, mitä teen?
Ilmoituksesi saattaa olla ylläpidon sulkema, mikäli siinä on jotain käyttöehtoja rikkovaa. Lähetämme viestin ylläpidon sulkemista viesteistä ilmoittajan tiedoissa ilmoitettuun sähköpostiin.

Kuvien liittäminen ilmoitukseen ei onnistu
Kuvien kokorajoitus on 15 megatavua. Sitä suurempia kuvia ei palveluun voi lisätä, jotta palvelun latautuminen ei hidastuisi liian raskaiden tiedostokokojen takia. Muistathan käyttää vain ja ainoastaan kuvia, joiden käyttöön sinulla on lupa.

Haluan muuttaa myynti-ilmoitustani, mitä teen?
Voit muokata myynti-ilmoitustasi muilta osin aina 24 tuntia ennen huutokaupan päättymistä. Muistathan, että mitään kaupan syntymiseen oleellisesti vaikuttavaa tekijää ei saa muuttaa. Hintaa tai veroprosenttia ei voi muuttaa ilmoituksen julkaisemisen jälkeen.

Kategoriavalikoista ei löydy tarvitsemiani tietoja
Jos valikosta ei löydy kohteellesi sopivaa kategoriaa, valitse kategoria Muut. Jos haluat ehdottaa kokonaan uutta kategoriaa, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Haluaisin myymäni tuotteen näkyviin Huutokaupat.fi-sivuston etusivulle, mitä teen?
Voit valita ilmoituksen asetuksista ilmoitukselle näkyvyyden palvelun etusivulta. Tämä on maksullinen palvelu, joka veloitetaan yhdessä kuukausiveloituksen kanssa.


KAUPANKÄYNTI

Huutoaika
Kohteen huutoaika on näkyvillä ilmoituksen oikeassa laidassa. Aika osoittaa sen hetken, jolloin huutoaika Huutokaupat.fi-palvelussa päättyy ja kohde sulkeutuu. Huutoaika päättyy kyseisenä kellonaikana tai 5 minuuttia viimeisen huudon jälkeen (myös jos viimeisin huuto on tehty 5 minuuttia ennen päättymisaikaa).
Joissain kohteissa huutokauppa voi jatkua live-huutokauppana eli palvelussa jätetyt huudot toimivat ennakkotarjouksina live-huutokaupalle. Niissä tapauksissa kohteen ilmoituksessa on tästä asiasta erikseen mainittu. Tällöin huutoajan päättyminen tarkoittaa palvelussa jätettävien ennakkotarjousten päättymisaikaa. 

Mistä tiedän, että korkein tarjous on minulla?
Näet huutamasi kohteet Omat huudetut kohteet -listauksessa. Jos huutosi on korkein, on ilmoituksen päällä vihreä palkki, jossa lukee ”Olet johdossa”.  Mikäli joku korottaa tarjousta eikä huutosi enää ole korkein, saat siitä ilmoituksen sähköpostitse. Jos sinulla on käytössäsi korotusautomaatti kyseiselle kohteelle, korottaa automaatti tarjousta puolestasi määrittelemiesi ehtojen mukaan.

Mikä on korotusautomaatti ja miten se toimii?
Jos joku muu käyttäjä ylittää kohteesta tekemäsi viimeisimmän tarjouksen, tekee korotusautomaatti puolestasi ennalta määrittämäsi korotuksen. Korotusautomaatti ei kuitenkaan tee lisäkorotuksia, jos ylittäviä tarjouksia ei tule. Ennen korotusautomaatin käyttöönottoa tulee sinun määrittää maksimitarjouksesi summan, jonka yli korotusautomaatti ei tarjoa. Korotusautomaatin määrittelyt tehdään ilmoituskohtaisesti, ilmoituksen oikeassa laidassa löytyvän Korotusautomaatti-valikon kautta.

Usealla käyttäjällä voi olla käytössä korotusautomaatti samassa kohteessa. Korotusautomaatti pyrkii tekemään suoraan riittävän suuren korotuksen, jotta kilpaileva korotusautomaatti tippuu tarjouskisasta aina määrittämääsi maksimitarjouksen rajaan asti. Jos usealla käyttäjällä on asetettuna korotusautomaattiinsa sama maksimitarjoushinta, korottavat automaatit tarjouksia siinä järjestyksessä kuin ne on aktivoitu. 

Miten tuotteet maksetaan?
Maksu tulee suorittaa mahdollisimman pian huutokaupan päättymisen jälkeen. Maksamiseen liittyvistä yksityiskohdista voi sopia tarkemmin myyjän kanssa. Kauppahinta, joka ilmoitetaan palvelusta sähköpostitse saatavalla laskulla, maksetaan palvelun kautta verkkopankkimaksuna tai tilisiirtona suoraan myyjälle. Kohteen ilmoituksessa on ilmoitettu käytössä oleva maksutapa.

Huutokaupat.fi-palvelun kautta maksaessa palvelun tarjoaa Paytrail ja maksutapahtuma kirjautuu automaattisesti maksetuksi, kun se on suoritettu. Laskulla maksaessa voi maksun kirjaantumisessa maksetuksi Huutokaupat.fi-palveluun olla muutamien pankkipäivien viive, riippuen siitä milloin myyjä saa suorituksen näkymään omassa pankissaan. Myyjä hoitaa maksun maksetuksi kuittaamisen palveluun.

Sisältääkö myytävien kohteiden hinta arvonlisäveroa?
Ilmoituksissa on ilmoitettu myytävän tuotteen arvonlisävero. Tarjousta tehdessä ostajalle näytetään kokonaishinta, joka sisältää mahdollisen arvonlisäveron. Marginaaliverotuksen piirissä tapahtuvassa kaupankäynnissä tuotteen hinnan ohessa on merkittynä 0% marg. Konkurssipesän omaisuus ei yleensä sisällä vähennettävää arvonlisäveroa ja tämä merkitään ilmoitukseen alv 0%. Asiaa kannattaa epäselvissä tapauksissa tiedustella myyjältä.